MINDFULNESS, CA FORMĂ DE MEDITAȚIE UTILIZATĂ ÎN PSIHOTERAPIE

Mindfulness este una din cele mai cunoscutepractici de meditație orientală de proveniențabudistă. Termenul „mindfulness”este o traducere din engleză a cuvântului„sati” din limba Pali (limba psihologiei budiste)care înseamnă conștientizare, atenție,amintire.După decenii de cercetare în domeniul neurostiintelor s-a dovedit ca mindfulnesspoate fi „importat” și aplicat cu succes înpsihoterapiile occidentale cu rezultate notabileîn depășirea anxietății, depresiei, dureriicronice, reducerii stresului, vindecării traumei,adicției, dependenței de droguri.Psihoterapia are ca obiectiv ușurarea suferințeiemoționale cauzate de boli și problemeexistențiale. Când vin la terapie oamenii vorsă se simtă mai bine chiar dacă viața lor includesuferință și durere. Mindfulness e tehnicade conștientizare clipă de clipă, sau detrăire conștientă a momentului prezent fărăa-l analiza, judeca sau evalua, ci a trăi prezentulcu acceptare și bunăvoință.
Mindfulness conține două componente.
Prima implică orientarea atenției la nive¬lul experienței imediate, a doua componentă presupune orientarea cu curiozitate, deschidere și acceptare spre această experiență. Accceptarea se referă la capacitatea noastră de a permite trăirilor noastre să fie exact așa cum sunt în momentul prezent, primind atât experiențele plăcute cât și pe cele dureroase dacă există și apar. Acceptarea e perechea schim¬bării. „Când mă accept pe mine însumi așa cum sunt, mă schimb” (Karl Rogers 2005).

Răspândirea mindfulness în domeniul medical în Occident a fost inițiată de Jon Kabat-Zinn (2005) care a deschis centrul pentru Mindfulness în 1979 la școala de Medicină a Universității din Massachusetts.
Mindfulness înseamnă conștientizare separata de procesele gândirii, neexprimabilă în cuvinte. Este practica de meditație introspectivă profundă, care privește înăuntru pentru a vedea lucrurile așa cum sunt dincolo de percepțiile și reacțiile noastre, pentru a ne putea elibera mintea și inima. Înțelepciunea și com¬pasiunea sunt „două aripi ale unei păsări“ (Dalai Lama 2003). Compasiunea se referă la capacitatea de a ne deschide în fața suferinței alături de dorința de a o ușura, unde intervine ințelepciunea.
Practica Mindfulness se poate învăța prin exerciții care presupun antrenament sistematic al atenției de a observa conținu¬turile minții, funcționarea ei. Meditația prin concentrare poate fi comparată cu lumina unui reflector care scoate în evidență toate detaliile obiectului luminat.

În psihoterapie acest tip de meditație concentrată asupra unui detaliu, aduce liniște, atenuarea emoțiilor cu încărcătură puternic dureroasă, prin cultivarea calmului în mijlocul evenimentelor aleatorii și neașteptate, an¬trenând bunătatea iubitoare și compasiunea. Bunătatea iubitoare este „o stare mentală care aspiră ca toate ființele simțitoare să se bucure de fericire”, în timp ce compasiunea este „dorința ca toate ființele simțitoare să nu sufere” (Dalai Lama 2003). Bunătatea iubi¬toare și compasiunea sunt emoții pozitive care ne ameliorează sănătatea și starea de bine. (Fredrickson, Singer, Finkel, Leiberg, 2012).

E foarte greu să rămânem singuri cu noi înșine fără planuri, proiecte, reguli, fără să ne gândim la ce ar trebui să facem sau să simțim. Meditația Mindfulness ne învață să ne desco¬perim pe noi înșine, să fim noi ceea ce suntem noi, fără standarde ideale, fără a demonstra că suntem buni. O metaforă budistă descria apa ca fiind în esență curată, pură și clară, deși agitația ei poate răscoli nămolul de pe fund. La fel și conștiența noastră, este curată și pură, dar emoțiile contradictorii și agitația gândurilor o pot tulbura. Apa conștienței își recapătă limpezimea dacă vedem nămolul așa cum este, dacă recunoaștem că avem emoții și gânduri confuze. Când nu mai reacționăm la el, nămolul se depune și apa devine limpede din nou.

Mindfulness are o popularitate în creștere ca practică în viața de zi cu zi, dincolo de înțelegerea și aplicarea ei în psihologia clinică. Mindfulness poate fi văzută ca un mod de a fi și poate fi practicată în afara unui cadru formal.

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns