10 beneficii ale sportului pentru sănătate

De ce să incluzi activitatea fizică în modul tău sănătos de viaţă? Iată 10 dintre beneficiile sportului:

1. Sportul creşte durata de viaţă
Practicarea cu regularitate a sportului influenţează benefic şi cele mai mici structuri ale organismului nostru. Savanţii au descoperit că persoanele care duc un mod de viaţă activ au lungimea telomerilor mai mare. Aceștia sunt secţiuni de ADN care protejează capetele cromozomilor în timpul diviziunii celulare şi care cu vârsta au tendinţa de a deveni tot mai scurte. Sportul acţionează benefic asupra cromozomilor şi a longevităţii. Mai mult timp petrecut în natură, în miscare are o legătură directă cu longevitatea, arată studiul suedez publicat în British Journal of Sports Medicine.

2. Sportul activizează metabolismul
Activitatea fizică este cel mai puternic stimulent metabolic. Nimic nu intensifică în organism procesele metabolice, reacţiile chimice, enzimatice şi de regenerare aşa cum o face practicarea regulată a exerciţiilor fizice. Sportul ne ajută să creştem masa musculară şi metabolismul, adică numărul de calorii pe care corpul le arde în stare de repaus şi care, odată cu înaintarea în vârstă, devine tot mai încetinit. Sportul îmbunătăţeşte funcţiile plămânilor, inimii, rinichilor și ale sistemului nervos. Intensificarea schimbului de substanţe accelerează elimi­narea din corp a toxinelor şi a deşeurilor metabolice.

3. Sportul îmbunătăţeşte funcţia pancreasului și normalizează glicemia
Insulina este un hormon implicat direct în controlul apetitului şi al masei corporale.
Practicarea exerciţiilor fizice îmbunătăţeşte eliberarea insulinei, şi creşte asimilarea glucozei de către ţesuturi şi muşchi.
Activitatea fizică regulată previne apariţia unor boli grave, precum sindromul metabolic, diabetul zaharat de tip 2 şi obezitatea asociată acestora.

4. Practicarea cu regularitate a sportului creşte nivelul de endorfine în organism
Endorfinele sunt substanţe neurotrans­miţătoare, sintetizate în creier la nivelul hipofizei şi hipotalamusului, care au receptori în tot corpul. Acestea au un rol important în reglarea somnului, controlul apetitului, în reglarea metabolismului. Oferă o stare de bine, îmbunătățesc performanțele sexuale, reglează temperatura corpului şi cresc imunitatea. Endorfinele sunt considerate hormonii fericirii, pentru că reglează starea de spirit, înlătură anxietatea, tensiunea nervoasă, stările de depresie şi predispun către o stare generală de bine. Activitatea fizică regulată reduce în corp şi cantitatea de cortizol (hormonul stresului). Potrivit unor studii recente, stresul predispune la consumul de alimente bogate în grăsimi, creşterea necontrolată a poftei de mâncare sau evitarea unor mese și mâncatul haotic.

5. Exerciţiile fizice menţin sănătatea inimii și a creierului
Sportul te ajută să previi îmbătrânirea timpurie a organismului. Activitatea fizică regulată reduce în sânge nivelul de colesterol ,,rău“ şi trigliceride şi creşte fracţia ,,bună“ de colesterol. Prin urmare, atunci când îţi menţii corpul activ, vasele de sânge sunt mai sănătoase, flexibile, cu pereţii elastici, iar circulaţia sangvină și oxigenarea la nivelul organelor corpului se face fără dificultate. Activitatea fizică previne formarea plăcilor de aterom pe pereţii arterelor inimii. Practicarea sportului face plămânii puternici, viguroşi, îmbunătăţind astfel nivelul de oxigenare şi energie al întregului organism. Creierul se oxigenează mai bine și astfel crește capacitatea de concentrare și memorare.

6. Sportul menţine greutatea corpului în
limite ideale
Activitatea fizică nu te lasă să te îngraşi, pentru că foloseşte caloriile în exces pe care le-ai consumat şi care au tendinţa să se transforme în grăsimi. Sportul schimbă în organism raportul grăsime/muşchi în favoarea ţestului muscular. Mai multă masă musculară te ajută să arzi grăsimile, inclusiv în stare de repaus, prin creşterea ratei metabolice bazale. Dar mușchii cântăresc mai mult decât grăsimea, așa că nu fi decepționat dacă pe cântar numărul kilogramelelor întârzie să scadă.

7. Sportul întăreşte oasele şi previne
osteoporoza
Potrivit specialiştilor, femeile cu un mod de viaţă activ îşi păstrează densitatea osoasă înaltă, chiar dacă odată cu avansarea în vârstă sunt mai expuse osteoporozei. Practicarea exerciţiilor fizice sporeşte tonusul muscular, proliferarea celulelor ţesutului osos, mine­ralizarea oaselor, întărirea articulaţiilor, tendoanelor, fasciilor musculare. Studiile arată că adulţii care fac mişcare în mod regulat reduc riscul de fractură a oaselor vertebrale şi a şoldului. Pentru asimilarea calciului, redarea mobilității articulațiilor și reducerea durerilor articulare, sportul este cel mai bun medicament.
8. Sportul ajută la creşterea funcţiilor
mentale
Sportul dezvoltă viteza de reacţie, reflexele și rapiditatea în gândire. Mişcarea asigură o bună circulație a sângelui la nivelul creierului, pompează mai mult oxigen şi, potrivit studiilor recente, activează anumite proteine la nivelul creierului ce sintetizează celule nervoase noi. O zi începută cu o oră de mișcare îți crește considerabil eficiența pe plan profesional.

9. Sportul te face să mănânci mai sănătos
Sportul disciplinează, schimbă obiceiuri, te ajută să adopţi un stil de viaţă sănătos şi să ai un organism ferit de boli. Cercetările arată că persoanele implicate într-o activitate fizică regulată conştientizează mai mult importanţa unei diete echilibrate şi sănătoase. Astfel vei evita produsele de tip fast-food sau de patiserie. Alimentele bogate în vitamine şi microelemente, dar sărace în calorii şi lipsite de calorii goale sporesc efectele exerciţiilor fizice asupra sănătăţii organismului.

10. Sportul îţi îmbunătăţeşte postura
corpului
Pe parcursul zilei, diferite grupuri de muşchi acţionează în sincron pentru a menţine postura scheletului. Dar activităţile zilnice monotone şi obositoare conduc la suprasolicitarea anumitor grupuri musculare, în timp ce altele rămân inactive pentru o perioadă lungă. De exemplu, atunci când îţi petreci toată ziua pe scaun, în faţa computerului, muşchii anteriori ai toracelui şi cei pectorali se atrofiază, în timp ce muşchii spatelui şi cei paravertebrali sunt încordaţi şi suprasolicitaţi întreaga zi.
Acest lucru, inevitabil, va conduce la anomalii posturale ale corpului. Exersând la orele de sport muşchii slabi şi practicând exerciţii de extensie a muşchilor tensionaţi, menţinem coloana vertebrală sănătoasă şi înlăturăm presiunea exercitată asupra discurilor şi nervilor intervetebrali.

Sper că te-am convins să faci sport. Decizia îţi aparţine, noi doar te ajutăm să duci un mod de viaţă activ şi sănătos! Acceptă provocarea!

În colaborare cu www.unicasport.ro

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns